Vriend sluist geld weg na overlijden vriendin, kinderen met lege handen

eduardo-soares-utWyPB8_FU8-unsplash

Nadat een vrouw in 2022 plotseling overleed, heeft haar vriend gauw op slinkse wijze haar rekening bij ING Bank leeggeplukt. Haar drie volwassen kinderen, de enige erfgenamen, willen dat de bank hen het bedrag van €9000 terugbetaalt, omdat het gaat om niet toegestane transacties. Maar die doet dat niet omdat de kinderen het overlijden van hun moeder niet tijdig gemeld hebben. Klachteninstituut Kifid geeft de bank daarin gelijk.

Omdat het overlijden van hun moeder nogal plotseling kwam, hadden de drie volwassen kinderen het druk met het regelen van allerlei zaken. Ze verzuimden daarbij tijdig de bank in te lichten waar hun moeder haar spaar- en betaalrekening had. Hierdoor zag de vriend van de moeder, die op het moment van haar overlijden een relatie met haar had, zijn kans schoon om zonder toestemming van de kinderen, de rekening van moeder te plunderen. In de periode van 18 februari 2022 tot 3 maart 2022, net na het overlijden van de vrouw, lukte het hem om via de mobiel bankieren app een totaal van €9000 naar zijn eigen rekening over te schrijven.

Nieuw wachtwoord

Nadat hij eerst drie keer een verkeerde inlogcode intoetste, werd de bankapp op 17 februari geblokkeerd, waarna de vriend uit naam van zijn overleden vriendin een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord aanvroeg bij de bank. Die stuurde deze gegevens een dag later naar het huisadres van de overleden vrouw. De man koppelde de rekening vervolgens met behulp van de ID-kaart van zijn vriendin aan zijn eigen toestel en sluisde al het geld dat op de rekening stond naar zijn eigen bankrekening.

De drie erfgenamen vinden dat deze omstandigheden voor de bank aanleiding hadden moeten zijn om onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van de acties. Ze hebben een klacht ingediend bij de bank en willen het volledige bedrag vergoed. De bank heeft in plaats van €9000 een bedrag van €600 terugbetaald. Dit is het bedrag dat werd overgeschreven door de vriend naar zijn eigen rekening, nadat de bank op 28 februari had vernomen dat de rekeninghoudster was overleden. De overige €8400 wil de bank niet vergoeden omdat de erfgenamen nalatig zijn geweest door het overlijden niet tijdig te melden.

Grove nalatigheid

De drie zijn daarop naar het Kifid gestapt met hun klacht. Die oordeelt dat het inderdaad gaat om niet toegestane transacties, maar ook dat de bank hen niet hoeft te betalen omdat de drie erfgenamen grove nalatigheid valt te verwijten. Want zelfs nadat zij wisten dat de vriend van hun moeder had geprobeerd om in te loggen op haar bankapp waarna deze werd geblokkeerd, ondernamen zij geen actie richting de bank. Dit terwijl ze wisten dat de man ook toegang had tot de telefoon, de woning en daarmee ook tot de ID-kaart van hun moeder.

Als de erfgenamen het overlijden van hun moeder direct hadden gemeld, zoals in de voorwaarden van de bank staat, dan hadden de stiekeme overschrijvingen van de vriend voorkomen kunnen worden.

 

Bron: Telegraaf

Laat een reactie achter





Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.